Omröstning i arenafrågan

I dagens UNT finns den tredje artikeln i rad om den evenemangsarena som är tänkt att uppföras i Gränby. Jag är ledamot av kommunfullmäktige och ingår i folkpartiets partigrupp. Från första gången jag hörde talas om planerna, har jag haft invändningar mot upplägget. Det gäller inte bara problem med upphandlingslagstiftningen, utan även EU-rättens förbud mot att ge ut otillåtna statsstöd och förbudet mot att ge individuellt inriktat stöd till enskilda företag utan synnerliga skäl (2 kap. 8 § kommunallagen). Men jag har inte lyckats övertyga mina partikamrater om detta. I politiska sammanhang måste man då acceptera det och sedan följa majoritetsbeslutet. Samtidigt finns det frågor där enskilda ledamöter måste få följa sin övertygelse. Jag har berättat för de andra i fp-gruppen att det här är en sådan fråga. Jag kommer att lägga ned min röst vid omröstningen på måndagens KF. Min nedlagda röst kommer att vara betydelselös . Beslutet kommer antingen att skickas på återremiss eller antas med en betryggande majoritet. Men jag kan inte rösta för det här förslaget. Jag vill tacka mina partikamrater för att de respekterar mitt beslut.

Om Eva Edwardsson

Kammarrättsråd vid Kammarrätten i Stockholm. Tidigare universitetslektor och docent i offentlig rätt vid Uppsala universitet. Tonårsmamma och feminist. Politiskt aktiv i Folkpartiet liberalerna. Ordförande i kulturnämnden i Uppsala kommun
Det här inlägget postades i Valet 2010. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Omröstning i arenafrågan

  1. Markus skriver:

    Hej Eva,

    När man läser om arenabygget i Vänersborg blir man förfärad. Har vi en liknande situation i Uppsala nu? Jag undrar om kommuner verkligen skall lägga pengar på sådana byggen.

    Vem skall man rösta på i kommunalvalet om man vill att kommunen skall hålla sig till kärnuppgifterna och inte satsa skattepengar på skrytbyggen som mest känns som kommunpolitikers vilja att bli förevigade? Det hade varit billigare med en park med statyer föreställande Hartwig m.fl.

    Mvh,

    /Markus

Kommentera

